SKPM 2010 Standard 4

Pencerapan merupakan suatu kaedah untuk meningkatkan tahap pencapaian guru dalam pembelajaran dan pengajaran. Ianya bertujuan untuk mengoptimumkan pencapaian guru ke tahap yang lebih baik dari sebelumnya.

Instrumen pencerapan dan pembelajaran Standard 4 SKPM 2010 mempunyai 12 aspek. Setiap aspek skor minimumnya adalah 1 dan maksimum adalah 6. Untuk melayakkan mendapatkan skor 6, skor 5 hendaklah dipatuhi semua aspeknya dan jika ada unsur inovasi baharu melayakkan ke skor 6. Jika skor 5 tidak dipatuhi, turun ke skor 3. Jika semua aspek di skor 3 dipatuhi naik ke skor 4. Jika aspek skor 3 tidak dipatuhi turun ke skor 1. Jika semua aspek skor 1 dipatuhi naik ke skor 2.

Idealnya guru hendaklah mencapai skor keseluruhan 90 peratus ke atas untuk melayakkan tahap cemerlang. Namun jika tidak dapat mencapainya, guru tersebut sebaiknya dicerap lebih lagi sehingga mencapai potensi cemerlang.

Penerangan lanjut untuk memahami skor 6 bolehlah memuatturun persembahan multimedia ini SKPM STANDARD 4 PRESENTATION ( 2014 )

Leave a comment